Sök:

Sökresultat:

540 Uppsatser om Interventioner och förskola - Sida 1 av 36

Arbetsterapeutiska interventioner i skolmiljön för barn med ADHD

Syftet med litteraturstudien var att beskriva arbetsterapeutiska interventioner i för barn med ADHD i skolmiljön. Fjorton stycken artiklar inkluderades i studien och analyserades genom en kvalitativ innehÄllsanalys. UtifrÄn analysen av artiklarna framkom tre kategorier. Kategorierna Àr ?Kompenserande interventioner för att möjliggöra aktivitetsutförandet?, ?Anpassning av miljön för att möjliggöra aktivitetsutförande? samt ?Förebyggande interventioner för att möjliggöra delaktighet?.

Arbetsterapeutiska interventioner för klienter med lÄngvarig smÀrta: En litteraturöversikt

Syftet med denna studie var att genom en litteraturöversikt beskriva arbetsterapeutiska interventioner som anvÀnds i arbetet med klienter med lÄngvarig smÀrta. Datainsamling har skett genom sökning av vetenskapliga artiklar i olika databaser vilket resulterade i fjorton utvalda artiklar som kvalitetsgranskades och sedan analyserades genom kvalitativ innehÄllsanalys. DÀrtill anvÀndes OTIPM?s beskrivning av arbetsterapeutiska modeller för interventioner som raster. Studiens resultat visar att den multimodala rehabiliteringen Àr vanligt förekommande i arbetet med klienter med lÄngvarig smÀrta.

Icke farmakologiska interventioner för att lindra Ängest och oro hos patienter som vÄrdas palliativt: en systematisk litteraturöversikt

Ångest och oro Ă€r vanligt förekommande hos personer som vĂ„rdas palliativt och det kan ge upphov till sĂ€mre livskvalitet. Det Ă€r viktigt att identifiera icke-farmakologiska interventioner som kan lindra Ă„ngestsymptom. Syftet med denna systematiska litteraturöversikt var att beskriva erfarenheter av att anvĂ€nda icke farmakologiska interventioner för att lindra Ă„ngest och oro patienter som vĂ„rdas palliativt. Efter litteratursökning i sex databaser inkluderades 15 artiklar som resulterade i fyra olika typer av interventioner: beröring: psykologiska interventioner: musik:övrig sinnestimulering. Resultatet visade att beröring, psykologiska interventioner och musik hade positiv inverkan pĂ„ Ă„ngest och oro hos patienter som vĂ„rdas palliativt.

Arbetsterapeutiska interventioner och dess effekt för barn med inlÀrningssvÄrigheter : En litteraturöversikt

Syftet med denna litteraturöversikt var att beskriva arbetsterapeutiska interventioner som görs för barn med inlÀrningssvÄrigheter samt dess effekt. Författarna valde att göra en litteraturöversikt över kvantitativa artiklar för att effekten av interventioner skulle vara bedömda och beskrivna. Litteratursökningen genomfördes i fem databaser genom LuleÄ tekniska universitetsbibliotek och ledde till elva valda artiklar. Författarna anvÀnde ett raster vid analys av interventionerna som utgick frÄn Fishers (2009) praxismodeller. Resultat av litteraturöversikten visade att kompensation, aktivitetstrÀning och förbÀttring av kroppsfunktioner eller personliga faktorer var strategier som arbetsterapeuten anvÀnder sig av vid planering och genomförande av interventioner.

HÀlsopromotiva interventioner för barn och ungdomar : En systematisk litteraturstudie om överviktsproblematik

Bakgrund: Övervikten i den svenska befolkningen och i vĂ€stvĂ€rlden har de senaste 25 Ă„ren ökat och gĂ„tt allt lĂ€ngre ned i Ă„ldrarna. Övervikt och fetma utgör en riskfaktor för sjukdomar av sĂ„vĂ€l somatiska som psykosocial karaktĂ€r.Syfte: Litteraturstudiens syfte var att beskriva hĂ€lsopromotiva interventioner för barn och ungdomar.Metod: En litteraturstudie med artikelsökning och granskning utifrĂ„n syftet gjordes. Fem kvantitativa och en kvalitativ artikel inkluderades efter kvalitetsbedömningen.Resultat: Resultatet visar pĂ„ att problemet med övervikt mĂ„ste ses ur flera perspektiv och Ă„tgĂ€rdas frĂ„n flera hĂ„ll. Mönster som vĂ€xte fram var: skolpersonalens interventioner, förĂ€ldrars interventioner, hĂ€lso- och sjukvĂ„rdspersonalens interventioner samt andra aktörers pĂ„verkan. Interventionernas tyngdpunkt ligger pĂ„ kost och motion.Slutsats: Framförallt en god kosthĂ„llning och fysisk aktivitet Ă€r viktiga faktorer för en lyckad intervention.

Arbetsterapeuters erfarenheter av interventioner som bidrar till förbÀttrat aktivitetsutförande för klienter med Anorexia Nervosa

Syftet med studien var att beskriva arbetsterapeuters erfarenheter av interventioner som bidrar till förbÀttrat aktivitetsutförande hos klienter med Anorexia Nervosa. För att besvara syftet valdes en kvalitativ intervjustudie. I studien ingick sju arbetsterapeuter fördelade pÄ sex Àtstörningsenheter i Sverige. Data samlades in genom semi-strukturerade intervjuer och en intervjuguide anvÀndes som stöd vid intervjuerna. Intervjuerna analyserades utifrÄn en kvalitativ innehÄllsanalys som resulterade i tre kategorier: "Interventioner som bidrar till förbÀttrat aktivitetsutförande vid mÄltider", " Interventioner som skapar strategier samt ökar medvetenheten om förÀndring i aktivitetsutförandet" och " Interventioner som bidrar till ökade sociala aktiviteter".

?verg?ng mellan f?rskola och f?rskoleklass f?r elever i behov av s?rskilt st?d. - En kvalitativ studie om v?rdnadshavares upplevelser av delaktighet och samverkan

Syftet med studien ?r att unders?ka v?rdnadshavares upplevelse av delaktighet och samverkan vid ?verg?ng mellan f?rskola och f?rskoleklass. Urvalet ?r v?rdnadshavare till barn i behov av s?rskilt st?d. Forskningsfr?gor i studien handlar om att unders?ka v?rdnadshavares upple velser av f?rh?llningss?tt, bem?tande samt kommunikation vid ?verg?ng.

Uppdrag: Dans : En kvalitativ intervjustudie om förskollÀrares syn pÄ dans i förskola och förskoleklass.

Denna studie har som syfte att utreda hur fo?rskolla?rare ser pa? dans inom fo?rskolans och fo?rskoleklassens verksamhet, att o?ka kunskapen om vilka fo?rutsa?ttningar som skapas fo?r dansen inom ramen fo?r fo?rskolans och skolans pedagogiska verksamhet. Studien har a?ven avsikt att utreda om flickor respektive pojkar ges lika fo?rutsa?ttningar och mo?jligheter fo?r att dansa. Vi har anva?nt oss av intervjuer fo?r att uppna? detta syfte, och har intervjuat 11 fo?rskolla?rare verksamma i fo?rskola och fem fo?rskolla?rare verksamma i fo?rskoleklass.

Arbetsterapeutiska interventioner för personer med depression : En litteraturstudie

Syftet med studien var att beskriva arbetsterapeutiska interventioner för personer med diagnosen depression. Designen för denna studie Àr en litteraturöversikt och baseras pÄ ett systematiskt urval av vetenskapliga artiklar som analyserats och presenterats. Metoden valdes för att kartlÀgga det aktuella kunskapslÀget inom omrÄdet. Data samlades in genom sökning i databaser men ocksÄ via manuell sÀkning. Efter granskning valdes 12 artiklar ut att ingÄ i litteraturöversikten.

Effekten av aktiv uppvÀrmning pÄ kalla patienter : En litteraturstudie

Upplevelsen av att frysa förknippas med obehag och sÀnkt vÀlbefinnande. SÀnkt kropps-temperatur associeras med en rad komplikationer för patienter. Syftet med denna littera-turöversikt var att beskriva olika interventioner för att vÀrma frysande patienter. Narrativ syntes av tio artiklar genomfördes. Tre utfall studerades: vÀlbefinnande, smÀrta samt oro.

PMC:s i humanitÀra interventioner - En ouppfylld potential?

Denna uppsats syfte Àr att studera utvalda delar av den moderna forskningen kring krig och konflikter. Fokus kommer att lÀggar pÄ forskning kring interventioner samt fredsförhandlingar efter ett inbördeskrig. Syftet tycker jag Àr att undersöka PMC:s roll i interventioner. Vi undersöker PMC:s potentiella roller ur tvÄ perspektiv.De forskare vi valt att fokusera pÄ Àr Mary Kardor och hennes bok ?Nya krig?, samt Peter Wallensteen och hans bok ?Understanding Conflict Resolution: War, Peace and the Global System?.

Förebyggande interventioner : En normativ och begreppsutredande analys

Denna uppsats syftar till att undersöka de normativa utrymmen som det finns i dagens internationella samhÀlle för förebyggande interventioner. Interventioner definieras som ett medel i en större politisk strategi som sker inom en suverÀn stats grÀnser mot dess officiella vilja. Vidare skiljer sig förebyggande interventioner frÄn icke-förebyggande genom dess preventiva karaktÀr. UtifrÄn en begreppsanalys studeras olika interventionsformer och argument för interventionspolitikens legitimerande. I den följande normativa analysen diskuteras och stÀlls olika argument om interventioners legitimerande emot varandra, och det normativa utrymmet för interventioner undersöks.

Arbetsterapeutiska interventioner som frÀmjar delaktighet i dagliga aktiviteter för klienter med kognitiva funktionsnedsÀttningar

Syftet med denna uppsats var att belysa arbetsterapeutiska interventioner som frÀmjar delaktighet i dagliga aktiviteter för klienter med kognitiva funktionsnedsÀttningar. En kvalitativ metod anvÀndes för att besvara syftet, och sju arbetsterapeuter inom primÀrvÄrd fördelat pÄ tvÄ landsting i Sverige har intervjuats. Arbetsterapeuterna intervjuades utifrÄn en intervjuguide innehÄllande semistrukturerade frÄgor. Det insamlade datamaterialet analyseras utifrÄn en innehÄllsanalys. Analysen resulterade i tre kategorier, ?Interventioner riktade mot klient?, ?Interventioner riktade mot social miljö? samt ?Interventioner riktad mot fysisk miljö?.

Fr?n f?rskola till f?rskoleklass - barn som uppvisar spr?klig s?rbarhet. En fenomenografisk studie

Syftet med studien ?r att unders?ka hur f?rskoll?rare i f?rskola och i f?rskoleklass uppfattar ?verg?ngen mellan verksamheterna f?r barn som uppvisar spr?klig s?rbarhet. Studien har genomf?rts utifr?n en fenomenografisk kvalitativ metod. Vidare har det i studien genomf?rts semistrukturerade intervjuer med sju informanter.

LegolÄdan som social arena : Leksakens roll i fo?rskolebarns sociala samspel

Detta examensarbete handlar om hur fo?rskolebarn anva?nder leksaker som socialt redskap. Syftet med arbetet var att underso?ka om och hur barn anva?nder LEGO som socialt redskap och uttrycksform och vi sta?llde oss fra?gorna: Pa? vilket sa?tt kan vi se att barn anva?nder LEGO i leken? Kan vi se skillnader i barns anva?ndande av LEGO i olika situationer? Va?r metod fo?r att underso?ka detta var videoobservationer pa? en fo?rskola. Barnen som deltog i studien var mellan tre och fem a?r gamla och sex stycken till antalet.

1 NĂ€sta sida ->